Brigitte en Marcel staan met de verpakkingen in de winkel van Brigitte
29 September 2025

Pakketje verzenden? BOXO maakt het circulair

In Nederland worden iedere dag 2 miljoen pakketjes bezorgd. Webwinkels en pakketbezorgers hebben het daarmee drukker dan ooit. En de verpakking? Die belandt na gebruik in de afval- of papierbak. Volgens BOXO kan dat beter. Met een systeem voor herbruikbare verzendverpakkingen wil de circulaire start-up de wereld van het online winkelen mooier, makkelijker én duurzamer maken. 

Rotterdam wil in 2050 een circulaire stad te zijn. Dat betekent dat we spullen en materialen beter, langer en opnieuw moeten gebruiken. De komende jaren werkt de gemeente daarom actief samen met partners én bewoners aan projecten die ervoor zorgen dat de stad groener, duurzamer, schoner en economisch sterker wordt, zoals BOXO.  

Een pakketje met statiegeld 

Okke de Jonge, Lucas Hullegie en Marcel Kleizen creëerden met BOXO een statiegeldsysteem waarop winkeliers, verpakkingsproducenten én consumenten zich kunnen aansluiten. Dat lukt alleen als BOXO, winkeliers en producenten samenwerken om het voor de consument zo makkelijk mogelijk te maken. Marcel: “Het liefst wil je één systeem, dat iedereen kent en gebruikt. Iedereen weet waar je een bierkratje inlevert. Dat willen wij met verpakkingen straks ook”.  

Toch is duurzaamheid niet de grootste motivatie. Marcel: “Duurzaamheid is belangrijk, maar met BOXO willen we vooral de klantreis verbeteren: de reis die je als klant aflegt vanaf het moment dat je een webshop bezoekt tot het moment dat je het artikel in huis hebt. Nu eindigt die reis met een kartonnen doos bij de kliko. Wat als het ons lukt om dat mooier en leuker te maken?” 

Recyclen, dat is toch milieuvriendelijk? 

Marcel denkt dat veel consumenten zich niet bewust zijn van de impact die wegwerpverpakkingen hebben op het milieu: “We zijn opgevoed met het idee: ‘recyclen is goed! Maar het kost energie en een papiervezel kun je maar drie tot vijf keer hergebruiken. Uiteindelijk heb je voor elke kartonnen doos nieuwe bomen nodig.” Daarom is duurzaamheid niet de grootste boodschap van BOXO. “Wat eerder het verschil gaat maken, is het gemak dat we bieden.” 

Een goed verhaal 

Voor Brigitte, eigenaresse van Little Department Store aan de Kleiweg, is duurzaamheid wél de grootste reden dat ze voor BOXO kiest. In haar webshop en winkel verkoopt ze al jaren producten voor kinderen die veelal in Europa zijn geproduceerd, van goede kwaliteit zijn, of gewoon een goed verhaal hebben.  

Toen Marcel bij haar binnenstapte met zíjn verhaal, was Brigitte gelijk enthousiast: “Ik heb vaak mensen over de vloer die iets willen verkopen en als ik vraag hoe duurzaam het is, hebben ze niet echt een verhaal. Dan heb je er dus gewoon niet goed over nagedacht. Maar toen Marcel binnenstapte, had hij op al mijn kritische vragen een antwoord.” 

Brigitte is blij met BOXO: “Het wordt op een presenteerblaadje aangeleverd dus als winkelier hoef je er zelf niet meer over na te denken. Daarom ben ik inleverpunt, en zijn we sinds de voorjaarsvakantie ook live met verzenden. In je webshop bied je klanten de keuze: wil je wegwerp, of een herbruikbare verpakking die je dichtbij kan inleveren? Dan hoop ik dat veel klanten voor dat laatste kiezen.” 

Heel Nederland Hergebruikt 

BOXO werkt hard aan het openen van steeds meer inleverpunten in Nederland, want iedereen moet op vijf minuten fietsen een verpakking kunnen inleveren. Rotterdam is de twintigste gemeente waar dat is gelukt. Marcel verklaart het succes: “We gaan niet de concurrentie aan. We zeggen: zullen we samenwerken? En samenwerken aan iets positiefs is heel leuk. Bovendien komen er in 2030 vanuit de EU nieuwe regels voor verpakkingen: 40% moet dan herbruikbaar zijn. Webwinkels móeten uiteindelijk wel.” 

Als het aan BOXO ligt, moet iedereen in Nederland in 2028 kunnen kiezen voor herbruikbaar. Marcel: “We onderzoeken nu samenwerkingen met Statiegeld Nederland en boodschappenbezorgers als Picnic. Binnenkort haken de eerste grote webwinkels aan, zoals de Slegte. Tot nu toe gaat het goed. Het systeem werkt. Als er iets gebeurt, zitten we er bovenop en zorgen we dat we het verbeteren. We hebben geen haast, maar we hebben wel ambitie.” 

Delen via

Meld je aan voor de Rotterdam Circulair Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief
logo port of rotterdam
logo provincie zuid-holland
Logo DCMR Milieudienst Rijnmond
logo blue city
Gemeente Rotterdam logo